Arctic Cat Bearcat

Bearcat XT Z1 en tourer med dragförmåga

Ska man hitta en snöskoter som både kan dra och frakta folk med stil så tycker jag att ni ska ta er en extra titt på Arctic Cats fina Bearcat mellan 2007 och 2020 beroende på var man befinner sig i världen. Det lite missförstådda Twinsparchasit fick den otacksamma uppgiften att efterträda F-serien som är ikonisk med då kanske den sportiga F7 modellen som en av de snabbaste modeller sm någonsin tillverkats. Twinspar kanske är ett bättre chassit, med bättre ergonomi men också samtidigt obotligt ful i mångas ögon. Detta chassit lanserades över hela produktionslinan och då kanske vi mest tänker på de fina ledskotrar som Arctic levererade under dessa år. Kanske designen var för grov och fet för ledentusiasterna men samtidigt passade som handen i handsken då det gäller touring och arbetsmodellerna. Twinspar-chassit fanns alltså både som led, touring och arbetsskoter. Jag har genom åren haft en hel hög med Bearcat av både den enklare 570 modellen men också Z1-varianten med den fina Suzuki fyrtaktsparalelltwinnen på dryga 120 kusar. Jag har alltid gillat modellen då den både är stor, tung, driftsäker men samtidigt smidig och med en gång som verkligen attraherar mig. Jag skulle utan tvekan kunna utnämna denna modell och framförallt Z1 modellen med fyrtaktsmotorn som en av de absolut trevligaste och bästa touring/arbetsskotrar någonsin. Jag skulle kunna säga att den är någonting mittemellan arbete och rekreation eftersom den inte har den hårda gången som exempelvis den stenhårda arbetsnarkomanen Yamaha Viking Professional samtidigt som den utan tvekan kan dra tunga lass trots avsaknad av en lågväxel. Enligt mig så är det här den ultimata allroundmaskiner den dagen du lekt av dig och vill ha en fin dragare som inte är allt för dyr, tråkig, stel och arbetsinriktad. Jag tycker körställningen och framförallt dynan är helt perfekt då den mer är hämtad från touringvärlden samtidigt som placeringen och förarergonomin är så pass modern och bra att du utan att tveka alltid kan ställa dig upp när leden blir för dålig. Hela maskinen känns solid och man har fått till hela paketet så att vikten till trots denna klump också kan bjuda på inspirerad körning. Fyrtaktsmodellen Z1 är såklart dyrare och har i och med det en medföljande lyxigare och solid känsla medan den fläktkylda 570 motorn känns betydligt skramligare, men har då å andra sidan en mer tilltalande prisbild. Såklart sitter det elmanövrerad backväxel på de båda samtidigt som de är elstartade.

En Bearcat Z1 är ganska skottsäker men ska du byta tändstift så är det läge att göra det i garaget.

Du sitter extremt skyddad bakom den enorma vindrutan som förare och passageraren sitter mer eller mindre som en kung där bak på den avtagbara passagerardynan som gör att du med ett enkelt handgrepp har en förvånansvärt stor yta att lasta på om du nu skulle vilja det. Skidorna är också de väl tilltagna och ser till att bärigheten finns där om du ska ut bredvid leden. Men kör inte fast då denna klump inte är den lättaste att lyfta bära eller släpa loss,
Jag har ju som sagt haft flera av dessa maskiner och vet exakt vad som brukar krångla och vad som är skottsäkert. Jag har bland annat vant mig med lite skrammel från boggin då ett exemplar med några år på nacken ofta vill ha nåt nytt boggihjul. Jag har också blivit av med axeln som håller i den främre stötdämparen på flera av mina Bearcats. Jag skulle i och med detta alltid råda dig till att kolla över boggin, byta det som är dåligt, skruva fast alla bultar och muttrar och så vidare. Dessa modeller har också schysta overloadfjädrar i glasfiber som kan fällas ner om du ska skjutsa svärmor eller någon annan ofantligt tung massa. Jag fick en gång frågan vad idealvikten på en svärmor är och fick då veta att svaret är 6 kilo, med urnan och allt.
Rent motormässigt har jag inte haft några problem alls överhuvudtaget om man bortser från ett krånglande startrelä på en av mina Z1-modeller.
Just idag i detta nu om du skulle vilka ha en Bearcat XT Z1 så kan vi se att det finna en 2009:a fyrtaktare för 47,000 spänn på Blocket. Förväxla inte en XT mot en WT som är modellen före och en helt annan snöskoter med andra egenskaper. Jag hade alla dagar i veckan hellre lagt till några spänn för att få mig en Bear Cat XT Z! istället för den äldre Bear Cat WT 660 som också finns som turbomodell. Inte för att WT-modellen är dålig utan snarare att XT;n är bättre. Men det är jag det.
Handla dig alltså en Bear Cat XT Z1 och känn dig nöjd med livet utan att samtidigt känna dig ruinerad.

21 Feb 2024 Arctic Cat