Snow Outlaws 21 mars på Gesundaberget utanför Mora

Allt kan utvecklas och vi på SnowRider kör därför igång den snabbaste och vildaste skotersporten genom tiderna i och med vår satsning på dragracinggrenen Snow Outlaws. En sport där man på snabbaste sätt ska färdas mellan A och B med ”standard" och värstinsmaskiner.

SnowRider Magazine World Championship - "TEXT IN ENGLISH FURTHER DOWN”
Denna avskalade råa tävlingsform har TV-serien Street Outlaws som förebild där man i enkel form tävlar om att avverka en förutbestämd sträcka, utan tidtagning och startgran. Först över mål vinner. Vi kommer under vinter börja med att köra två tävlingar i denna nya tävlingsform denna vinter. 22 februari och 21 Mars kommer vi att köra dessa race, uppför Gesundaberget, framför värdshuset. Naturligtvis med en stor festsugen publik och full täckning av SnowRider och SnowRider TV. Ett perfekt sätt för dig som tävlar att synas och exponera dina sponsorer. En sak till.

Detta är såklart Världsmästerskapen i SnowRider Outlaws.
Anmälan med fullständigt reglemente
21 Mars http://www.svenskamotorsportalliansen.se/registrations/add/41

Klass #1
2 stroke Stock. Variatorbestyckning samt matta får bytas och boggieförlängning medges. OBS! Vi kräver. Stock/standard fjädringsväg, Stock/standard chassie. Standard bränsletank. Bränsle bensin. EJ TILLÅTET Alla slags motormodifikationer som gör att motorn avviker från standardspec, bränsleboxar, byte av reeds ,slutburk överladdning ,pipor ej tillåtet. Den ska vara motormässigt 100 % standard alltså. DUBB FÖRBJUDET.

Klass #2
4 stroke Stock. Här tillåter vi snöskotrar med eftermarknads och standard överladdning. Vi tillåter också byte av grenrör, ljuddämpare, matta, variatorer samt drevning. Flash av originalbox och piggyback tillåtet. Byte av stötdämpare tillåtet (ej i sänkande syfte). OBS! Vi kräver. Stock/standard fjädringsväg, Stock/standard chassie. Standard bränsletank. Bränsle bensin. Max 46,7 mm inloppsdiameter på turbo, max 46 mm insugsimpeller på turbo. Exempelvis motsvarande T19. Förbjudet No stand alone exempelvis Motec, Link, Magneti Marellil. DUBB FÖRBJUDET.

Klass #3
2 stroke Outlaw. No rules, Allt tillåtet.

Klass #4
4 stroke Outlaw. No rules, Allt tillåtet.

Klass #5
Fan Outlaw. Fläktkylt, fartvindskylt, freeair. No rules.

Klass #6
Veteran Liquid Outlaw. För skotrar fram till 1990 Vattenkylt No rules.

Klass #8
Millenium Outlaw. För snöskotrar fram till 2002 Standard/ stock fjädringsväg. Utseende. No rules.

Klass #10
Junior Outlaw. Max 210 cc No rules.

OBS!!!!
SnowRiders säkerhetsreglemente Alla snöskotrar måste uppnå följande säkerhetsreglemente. Maskin: Dödmansgrepp är ett måste. Heltäckande huv ett måste. Variatorskydd ett måste. Broms är ett måste. Stänklapp är ett måste OBS denna måste hindra snö från att spruta bakåt. Exempelvis Expert & Boondocker bör alltså modifieras för att möta detta krav. DUBB tillåtet endast i Outlawklasserna. Förare: Ryggskydd är ett måste, Godkänd hjälm är ett måste, Högskaftade stövlar av kraftig cross eller snowboardmodell är ett måste.

Banan
150 meter.

Genomförande stege Snow Outlaws 
Alla deltagare får två testrepor som ska avverkas inom uppgiven tid enl tidsschema som finns på plats. Du kan under dina testrepor köra mot vem du vill oavsett klass ( dock ej junior som endast kör mot varandra). Inga solorepor. Inga poäng utdelas vid dessa testrepor. Om tid finnes enl tidsschema kan arrangören medge ytterligare en testrepa. 
Stegen lottas och vi kör 8, 16, 32 stege beroende på hur många deltagare det är i varje klass. 
Aktuella uppdaterade stegar finns uppspikat på sekretariatsväggen under kvällen. Alla klasser kör av sina elimineringar i rullande ordning. Finaler i alla klasser sparas till sista rundan. 

Startförfarande
Här startar vi på snö, med manuell starter, en måldomare, en tjuvstartsdomare. När startern vinkat in båda i stage bakom linjen, startas heatet med handhållen lampa. 

Tjuvstart
Tjuvstart innebär förlust/uteslutning.
Vad är tjuvstart? Om en skoter rör sig / rycker innan lampan tänds. 1 cm eller 1 m spelar ingen roll. 
Om båda tjuvstartar blir den som tjuvstartar först tilldömd förlust.
Om vi ej kan avgöra vem som tjuvstartar först så blir det omkörning.
Tjuvstartdommarens ord gäller. Kan ej överklagas. Tjuvstarta inte alltså. 

Träning/testrepor
Inga testrepor i separat backe utöver de som tilldelas på tävlingsbanan. Vi kan inte garantera en säker körning på annan plats än i ”tävlingsbacken”. 

OBS
Stänklapp! Detta är ett måste. Stänklappen ska vara konstruerad så att det inte stänker snö bakåt. Originaltyp där snön hindras att spruta bakåt är godkänd. DVS ”stänklappar” som sitter på exempelvis  Ski-Doo Expert, Boondocker etc  INTE är godkända och bör modifieras för godkännande. Samma gäller exempelvis Skinz korta stänklapp. Förläng dessa med exempelvis gummiduk eller hårdare plast. 
Ej godkänd stänklapp innebär att ni inte kommer att gå igenom besiktningen. 

Klass Singel Outlaw samt Junior Stock utgår.

 

Boende
Gesundaberget är skidanläggningen precis utanför Mora i Dalarna. Gå in på www.gesundaberget.se för att ta del av rabatterbjudandet samt bokning av stuga eller hotellrum. Vi har fixat kanonpriser under dessa event. Naturligtvis är värdshuset öppet under helgen och vi kommer självklart ha en riktig bankett för både publik och tävlande. Länk för att komma till bokningen. 
https://online.bookvisit.com/accommodation/list?channelId=23c932e8-d14e-4faa-afc4-d72e08b721b8

 

PUBLIK 
Vi öppnar grindarna klockan 17:00 för publiken. Entré 150:- kronor, barn under 15 år gratis i målsmans sällskap.

TÄVLANDE 
Vi öppnar depån 16:30. Alla bilar samt släpvagnar parkeras på stora parkeringen.

ANMÄLAN 
Anmälan är öppen och en länk till denna hittar du på www.snowrider.se 

BESIKTNING 
Besiktning och ankomstanmälan öppnar 16:30.

FÖRSTA START 18:00

--- --- --- TEXT IN ENGLISH --- --- ---

Snow Outlaws 21 March In Gesundaberget, Mora, Sweden
SnowRider Magazine World Championship 

We are always looking for new ways to race a sled and Snow Outlaws is our new fast, wild and easy way to dragrace a sled. Manuel start with a lamp, no startingtracks just start on snow. 150 meter of pure dragracing. 

Get your start included license below 
21 March http://www.svenskamotorsportalliansen.se/registrations/add/41

RULES
Klass #1 
2 stroke Stock 
Clutch, gears and track free.
Stock/standard suspensiontravel, Stock/standard chassie, stock appearance with stock bodywork, lights, fueltank,  only gas fuel, stock silencer and exhaust. 100% STOCK ENGINE. 
Prohibitted
All enginemods, piggyback, change of stock reeds , any kind of charge like turbo, supercharger or nitrous oxide. Again engine must be 100 % stock.  
NO STUDS.

Klass #2
4 stroke Stock 
For sleds with stock and aftermarket turbos. You may change stock header and slilencer, track, clutch and gearing. You can flash stock ECU or use piggyback. 
YOU MUST HAVE.  Stock/standard suspensiontravel, Stock/standard chassie, stock appearance with stock bodywork, lights, STOCK FUELTANK, gas only. Max 46,7 mm inletdiameter on turbo, max 46 mm inlet impeller on turbo. For example T19.  
Stand alone PROHIBITED/not allowed  for example Motec, Link, Magneti Marellil.
NO STUDS.

Klass #3
2 stroke Outlaw
No rules.

Klass #4
4 stroke Outlaw
No rules.

Klass #5
Fan Outlaw 
For snowmobiles maximum up to 1989 
Fan and freeair cooling. 
No rules.

Klass #6 
Veteran Liquid Outlaw 
For snowmobiles maximum up to 1989
Liquidcooled
No rules.

Klass #8
Millenium Outlaw
For Snowmobiles up to 2002
Stock suspension travel. Stock appearance/look.
No rules.

Klass #10 
Junior Outlaw
Max 210 cc 
No rules. 

SnowRider Safety Rules
All snowmobiles must have: Killswitch attached to driver, Whole covering hood over engine and clutch, clutch cover, brakes, snowflap behind track. Studs only allowed in Outlaw classes. 
Drivers must have: Backprotector, helmet, boots (cross, snow cross or snowboard model).