Polaris IQ 700 Dragon invald i Björnes Hall of fame

Jag tänkte att det var dags att dela med mig av gamla godingar och favoriter genom åren.

Jag har jobbat nästa helt uteslutande med snöskotrar och arbetet med att förmedla känslor då det gäller detta fordon i snart 30 år. Såklart har ett helt gäng med snöskotrar fastnat i minnet som antingen de värsta genom tiderna eller som i det här fallet en maskin som jag verkligen gillar. Polaris presenterade den fantastiska Edge-modellen sent 2000 som en 440 racer bara för att slå världen med häpnad 2001 med den fantastiska 600:an. Vi ska såklart göra en liten artikel om Edgen som enligt mig är en av världens bästa snöskotrar i sin era, men denna gång tänkte jag tycka till om efterföljaren Polaris IQ Dragon. Vi vill ju alla glömma IQ 900 Dragon som ingen berömde vare sig då eller nu då den var trög, vibrerade och var otrevlig. Jag minns framförallt Dragon IQ i 700 versionen som jag gillade stenhårt. Som alla Polarisar finns alla modeller i olika utföranden, storlekar och längder även vid denna tidpunkt. Jag hade en kort ledrackare 2007 och kombinationen 700 kubik, ett modernt chassit med schyst körställning gjorde att jag enligt gamla anteckningar avverkade hela 160 ledmil på denna raket som verkligen blev en favorit. Modellen fanns också som 600 kubikare 2007 och året efter också som 800 fram till 2009.
Jag fullkomligt älskade min insprutade 700 och motorn gav över 135 hästar alla dagar i veckan utan att krångla. Den hade karaktären av en 600 men kraft som en 800 om jag ska försöka beskriva själva motorkaraktären.  Man minns ju bara de bra sakerna men faktum är att jag hade väldigt lite problem med denna vassa maskin.

Priset på en schyst IQ Dragon varierar mellan 20,000 och 30,000 spänn.

Priset på en schyst IQ Dragon varierar mellan 20,000 och 30,000 spänn.

Såklart körde vi också RMK-modellerna vid samma tidpunkt och de var också kanonbra. En liten detalj som är värd att nämnas är att vår medarbetare Affe Sundströms kusin (Mats Masken Danielsson ) har en RMK IQ Dragon 700 och fortfarande kör på originalremmen efter 800 hårda mil!!!!
Så här i efterhand minns jag att man i sista sekunden skrotade och glömde bort 900-motorn till 2007 vilket då betydde att den största motorn i Polaris sortiment ”bara” var på 700 kubik samtidigt som Ski-Doo hade en tusenkubiks tvåtaktstwin och Arctic Cat en 900.  Men vad gjorde det när denna vassa 700 var elak och faktiskt än idag vass, med dagens mått mätt.
Ska du ha en schyst ledmaskin från den senare hälften av 00-talet så är en Polaris IQ-Dragon 600, 700, och 800 ett bra köp med en extra tummenupp för mittenmodellen 700. RMK-modellerna är likaså de riktigt bra. Om du få välja mellan att köpa en Polaris 900-kubikare oavsett modell och smälla till dig själv i grenen med en hammare, välj det sistnämnda.  Polaris IQ-Dragon 600, 700, 800 och framförallt 700-kubikaren får 9 av 10 Björnar och är härmed invald i min egen hall of fame. Grattis.

En av SnowRiders gamla testamaskiner som efter snart 18 år fortfarande ägs av Mats Masken Danielsson och fortfarande kör på original tändstift och rem efter 800 mil, hur konstigt det än kan låta.  Den har utstådd många turer i Vilhelminas lössnöparadis och på denna bild från i år är den så långt söderut som Klövsjö. Givetvis har stötdämparna servats och ett par boggilager bytts ut men remförbrukningen är minst sagt acceptabel.

En av SnowRiders gamla testamaskiner som efter snart 18 år fortfarande ägs av Mats Masken Danielsson och fortfarande kör på original tändstift och rem efter 800 mil, hur konstigt det än kan låta. Den har utstådd många turer i Vilhelminas lössnöparadis och på denna bild från i år är den så långt söderut som Klövsjö. Givetvis har stötdämparna servats och ett par boggilager bytts ut men remförbrukningen är minst sagt acceptabel.

06 Feb 2024 Polaris