Tidens tand

Ska du köpa en äldre veteran-snöskoter så kan det vara läge att hålla koll på följande saker

Det där med att köpa en gammal snöskoter som stått ett bra tag behöver inte alltid vara helt problemfritt även om den stått inomhus och torrt.
Är det någonting som jag sett genom åren som arrangör av CBR (CanonBallRun) så är det förvånade snöskoteråkare som står där med en ickefungerande snöskoter som till det yttre är i mycket bra skick. Jag tänkte lista de fel och brister en snöskoter brukar dras med efter att ha stått ett längre tag oavsett årsmodell. Det jag skriver nu kan alltså passa in på beskrivningen på en Ockelbo 300 som stått i trettio år eller en Indy 650 som stått i fem. Oavsett snöskoter och modell så ska du vara lite mer uppmärksam på följande saker, håll i dig och läs vidare.
Vi har kört evenemanget CBR i många år nu och vi har därför sett det mesta då det gäller gamla snöskotrar och fel som brukar uppenbara sig under de sju milen vi brukar åka. Såklart ka allting hända på en gammal snöskoter med vi tänkte koncentrera oss på de vanligaste bristerna som vi vet kommer att hända förr eller senare. Se alltså denna text som ett fönster in i verkligheten där vi kokat ner 14 års erfarenhet från alla CBR-event vi genomfört och fel på snöskotrar vi uppmärksammat. Fel som uppkommer pågrund av tidens tand och egentligen oavsett hur maskinen stått förvarad. Såklart är det bättre om en maskin står torrt och mörkt men vi har sett maskiner som till det yttre sett nya ut, men samtidigt krävt en massa jobb för att fungera korrekt.

Fel #1 Bränsletillförsel
Ska vi rangordna fel som uppkommer på en gammal snöskoter så kan vi utan tvekan påstå att brister i bränsleleveransen till motorn är i absolut topp. Här kan vi råda dig att tänka stort och försäkra dig om att bensinen har fri väg hela vägen in i motorn. Du ska alltså försäkra dig om att plasttanken är ren och har du en plåttank så ska den vara fri från rost. Vi har rengjort plasttankar med högtryckstvätt vilket i sig inte är något hokus pokus, en plåttank är däremot lite knepigare. Om vi säger att fukt och kondens har gjort att delar av din plåttank har blivit rostig så säger det sig själv att denna röta måste bort, men hur? Vi har gjort ren diverse plåttankar på massor av sätt och kommit fram till att det mest effektiva är att börja med att fyll tanken med riviga saker som skruvar eller vassa småstenar tillsammans med diesel. Vi har sedan skakat tanken till musklerna värker eller faktiskt också spänt fast tanken i lastmaskinsfälgen och låtit den sitta där en dag när vi plogat gården. Töm ut gegamojjan tillsammans med skruvar och stenar och rengör tanken med ny diesel. Nästa steg är att hälla i citronsyra i tanken. Citronsyra hittar du i större förpackning på exempelvis Ö&B. Ta ungefär 1 dl pulver per liter vatten. Se till att du har så mycket citronsyra att du kan fylla tanken full – du vill att syran ska få göra sitt jobb i ca 12 timmar. Töm ur syran och rengör tanken noga med varmt vatten eftersom tanken annars kommer att rosta. Sedan fyller du tanken med 3-4 matskedar målarsoda och vatten. Annars kan du ta maskindiskmedel och de där i tablettform funkar bra efter du har krossat dom. Detta blir en basisk lösning som neutraliserar resterna av syran som bitit sig fast i metallytan. Låt det stå några timmar och skölj sedan med vatten igen. Töm tanken noga och blås ur den med tryckluft bara för att avsluta med att hälla i lite E85 för att dra ur den sista fukten. Torka tanken noga. Se också till att utloppet i tanken är fritt från föroreningar. Har du en slang som ligger i tanken så kan du byta ut den och kolla även om du har en sänke på slangen att denna inte är igensatt. Du ska alltså vara helt säker på att flödet är fritt och att all skit är borta. Detta är extremt noga. Slarva inte.
Du ska sen ha ett bra flödande bränslefilter som du vänt åt rätt håll, kolla pilen på filtret som avslöjar flödesriktningen. Se till att ha fler bränslefiler av samma sort ifall du måste byta ut detta. Har du en gammal bränslepump? Jag hade antingen bytt ut den direkt eller helt enkelt plockat isär den och bytt allt som går att byta i den oavsett hur den ser ut. Saker och ting torka och även om den ser bra ut så kan den vara dålig.
Byt alla bränsleslangar.Jag tycker att det är bra med genomskinliga bränsleslangar så att du har koll på om det kommer soppa. Se till att det sitter slangklämmor på alla slangar. Var noga med detta och byt ut allt. Har du en Yamaha så ska du också byta nivåslangarna som skvallrar om tvåtaktsolja- samt bensinnivån eftersom de ofta torkar med läckage som följd. De har i alla fall gjort det på alla ET samt Phazermodeller jag haft. Byt alla slangar alltså.
Förgasarrengöring är en konst och är i vissa fall en komplicerat procedur beroende på hur skotern stått förvarad och vad som var i förgasaren när snöskotern ställdes undan. Jag brukar i alla fall plocka isär hela förgasaren för att sedan köra den och alla delarna i ultraljudstvätten. Idag kan du köpa en liten ultraljudstvätt för under tusenlappen vilket jag kan rekommendera om det nu är snöskotrar du ska hålla på med. En investering som kommer att betala sig. Avsluta rengöringen med att blåsa igenom alla hål i hela förgasaren samt alla munstycken med brakeclean och tryckluft. Peta med metalltråd där du är osäker på om det finns smuts. Ha i åtanke att du kanske måste rengöra förgasaren flera gånger innan du hittar ett eventuellt fel eller stopp i förgasaren. Det är inte lätt att hitta felet i en igensatt förgasare. En tumregel kan vara att det oftast ska komma ur luft ur två hål i förgasaren när du blåser i ett med tryckluftsmunstycket. Blåser det bara i ett hål så kan det andra vara igensatt. Inte alltid, men ibland.
Har din snöskoter reedventiler så kan det vara läge att kolla om dessa tätar som de ska för bästa funktion. Återigen. En förgasare kan krångla och det är inte alltid jag har hittat felet då ärg kan ställa till det mest konstiga fel. Ibland kan det vara läge att ge upp och helt enkelt byta förgasare. Det kan låta drastiskt men har visat sig vara vägen att gå vissa gånger, i alla fall för mig.

Fel #2 Elektronik
Att en snöskoter går konstigt eller inte alls trots att den har gnista kan bero på många olika saker men ta inte för givet att allt står rätt till bara för att tändstiften har någon form av gnista. En gnista kan vara för dålig för ändamålet att antända bränsleblandningen på ett korrekt sätt av många orsaker. Läs in dig på ämnet hur du mäter upp ett tändsystem och hur det hela fungerar. Elle lämna bort allting till någon som kan denna konst. Det är inte speciellt svårt, bara man vet hur man gör. Vi har sett massor av snöskotrar på CBR som har dåliga tändspolar, kondensatorer, lysspolar, spänningsregulatorer och stator och typ fungerat men ändå inte. Det hela är lite intrikat och vi kan väl inte direkt nämna ett specifikt fel som uppstår utan nämner det hela som elfel. Läs in dig på ämnet hur du mäter upp ett elsystem och lär dig hur det fungerar. Vissa gånger så är det enkla elfel som spökar som exempelvis dödarknappar och tändningslås vilket du lätt eliminerar genom sunt förnuft och utan egentlig kunskap inom elektronik. Ta i alla fall en ordentlig titt på ditt elsystem.

Fel #3 Allt inom drivningen
En fin skoter som gått extremt lite behöver inte vara tillförlitlig eller i bra skick. Jag har sett massor av snöskotrar som gått 30 mil trots att de är 50 år gamla och därmed i behov av en renovering. Jag har sett snöskotrar som tappat mattan (som såg helt ny ut)eftersom den torkat ihop, drivhjul i backelit som ramlat isär (som såg helt nya ut) av samma anledning och kedjor och drev som rostat ihop i transmissionen. Jag har sett extrema lågmilare som fått lagerhaverier eftersom fettet för länge sedan torkat ihop till en torr massa.
Se över allting, fetta in alla lager och bussningar du ser. Rengör allt. Var inte snål med detta utan givmild. Du ska vara extremt noga med att syna boggiskenorna, infästningar, fästöron, stötdämpare, bultförband (loctita allt) saxar, alla boggihjul oavsett var dom sitter och alla rörliga delar i din boggi.

Fel #4 Motorn
Se över motorn. Tänk på att en motor blir gammal även om du inte kör den. Jag har sett motorer som gått några mil varit redo för renovering eftersom den stått i 40 år. Saker och ting torkar ihop och jag har personligen haft en pärla som var i nyskick men gick extremt konstigt. Efter massor av felsökning då jag tog för givet att motorn var ok då den bara gått 20 mil (en snöskoter från 1976) kom fram till att vevaxeltätningarna var ihoptorkade. Det skadar alltså inte att se över motorn, byta alla packningar samt packboxar bara för att. I alla fall om den går konstigt. Många väljer idag att kassera den gamla motorn till fördel för en nyare, starkare, modernare variant vilket jag inte har något emot, tvärtom.

Fel #5 Övrig service
Vi ser många snöskotrar som inte fått någon service alls och då menar jag sedvanlig årlig service där man spänner mattan, kollar styrstålen, drivkedjans spänning och så vidare. Kolla över det vardagliga, det gör sig inte av sig själv

Ekonomin
Ha i åtanke att det inte är gratis att renovera en gammal snöskoter. Ska du köpa en orenoverad maskin så finns det en anledning till att de kostar ganska lite eftersom exempelvis en ny drivmatta kan kosta lika mycket som skotern är värd när du är klar med din renovering. Det kan vara billigare för dig att köpa ett toppexemplar för 30,000 spänn istället för att hitta ett renoveringsobjekt för 5000 kronor. Bara en tanke. Se nu till att kolla över din snöskoter innan nästa års CBR och börja redan nu vittja. Anmälan till CBR 2025 öppnar i Maj!!!!!!!!!!

14 Mar 2024 Veteranskoter