Ski-Doo MXZ 1999-2002

En doldis till lågpris

MXZ 1999-2002 med ZX-chassit är en riktig en doldis till lågpris då man mest brukar uppmärksamma efterföljaren med tilläggsnamnet REV. Såklart är REV en milstolpe i snöskotervärlden eftersom just denna modell satte själva ribban för hur snöskotern skulle se ut framöver. Detta gör att 1999-2002 års MXZ är den sista sportmodellen från Ski-Doo som har både benen i gammelvärlden eftersom föraren är placerad precis mitt över bakaxeln, vilket som vi vet idag inte är den bästa positionen. Man satt verkligen och körde på den här tiden på gott och ont bör tilläggas. Sitter man lågt ner och kör så får man helt enkelt en fördel med en låg tyngdpunkt vilket brukar vara grejen om du ska köra fort på leden. Nackdelen är ju att du tar mycket stryk som chaufför och bara den lilla detaljen brukar innebära att man kanske är snabb, men bara så länge man orkar att sväva med röven över dynan. På modernare skotrar så är ju körställningen helt annorlunda vilket gör att benen kan ta de värsta smällarna när du står upp istället för ryggen när du mer eller mindre är tvingad att sitta ner.
MXZ-modellerna mellan 1999-2002 är sportiga och har absolut sitt ursprung ur den sportiga 440 modellen då vi bland annat ser den för tiden fräsiga SC10 boggin med en mer ledanpassad geometri i framvagnen. Chassiegenskaperna är faktiskt riktigt bra och kvalitén är också den i toppklass. Första året fick vi nöja oss med 600-modellen och åren efter kom denna modell både som 380, 700 och 800 med toppmodellen 800X. Priserna varierar vad det gäller denna modell och såklart brukar de bli dyrare ju större motorn är och kortare de gått. Jag kommer ihåg när 600:n kom och att den var så pass bra att Christer Dalamans avbröt sin pensionering som överlägsen snöskotercrossmästare bara för att ganska så otränad fullkomligt dominera i 600-klassen på en ganska omodifierad maskin (jo tjena, i Malung skruvar man på allt) de gånger han valde att köra detta år. ZX-chassit visade sig vara riktigt bra och det visar sig ofta eftersom man ser dessa maskiner i olika utföranden, storlekar och årsmodeller på lederna än idag.

Jag vet att 600-motorn är grymt slitstark samtidigt som den ligger i 120 hästarsklassen. 700:an gav runt 130 och 800:n runt 140.
Var inte rädd för att handla en av dessa klassiker då jag tror och inbillar mig att du kommer att bli nöjd att äga en av de absolut sista ”sitt-ner” maskinerna som tillverkades innan REV tog över rampljuset och försatte denna modell i glömska.
Tittar vi på Blocket idag hittar vi en fin -01 MXZ 600 för 19500 kronor och vill du ha en lite skruttigare 700 av samma årsmodell så kostar den 13000 kronor. Man brukar få vad man betalar för och jag skulle satsa på en lite dyrare för att slippa kosta på den. Ha i åtanke att ett par kolvar, packningar och något lager ganska omgående hamnar över 10,000 spänn och att det därför är billigare och bättre att köpa en redan påkostad snöskoter.
Skulle jag ha lite mer pengar över så hade jag lagt 30,000 på den MXZ 800 X från 2002 som är ute på blocket just nu. En modell som, bara kommer att öka i värde och du i och med detta kan lura i din fru att det är en ren investering.  
Det här var lite om den sista värstingen man sitter ner och kör från Ski-Doo. Vi som var med då det begav sig är idag lite kortare än vad vi skulle vara om vi inte kört snöskoter, den saken är helt säker.

15 Feb 2024 Ski-Doo